Grundläggande gitarrackord

När man spelar gitarr återkommer ofta samma ackord om och om igen. En så kallad rundgång. Mer om det i nästa lektion. Här kommer fyra mycket vanliga gitarrackord som förekommer i hur många låtar som helst. När du kan dessa flytande och obehindrat kan flytta mellan dem har du kommit en bra bit på väg. Du kommer snart att märka att man klarar sig väldigt långt på tre, fyra ackord!

Träna på att flytta mellan ackorden. Det går bättre efter några dagars tränande! Lycka till!



 Första låten - Jag ger dig min morgon - Fred Åkerström

Intro:   G    C     G   C   G   G

G                                        C       G
Åter igen gryr dagen vid din bleka skuldra.
G                                            C        G
Genom frostigt glas syns solen som en huldra.
      Em                               D
Ditt hår, det flyter över hela kudden...


Refräng

                  G                       C
Om du var vaken skulle jag ge dig
             G                 C
allt det där jag aldrig ger dig.
        Em                        C
Men du, jag ger dig min morgon,
D                    G       C      G      G
jag ger dig min dag.


Vers 2

G                                              C       G
Vår gardin den böljar svagt där solen strömmar.
G                                         C           G
Långt bakom ditt öga svinner nattens drömmar.
     Em                                                 D
Du drömmer om något fint , jag ser du småler.
>Refräng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar