Färgade ackord - del 3

Ett annat ackord som låter trevligt är sextackordet. Räkna sjätte tonen från grundtonen. Ex. I A-dur blir sexten tonen F#. Ackordet A6 blir tonerna A,C#,E,F#

Det låter lite mysigt, trevligt och mjukt. Används en hel del inom bossanova och jazz. Beatles - She loves you, avslutas på ett sextackord.






Om man ändrar grundtonen i sextackordet (lägger sexten som grundton) får man ett mollsjuackord. De bägge ackorden innehåller samma toner.  Ex:
C6 har samma toner som Am7
E6 har samma toner som C#m7
F6 har samma toner som Dm7
G6 har samma toner som Em7
osv..

Vi har ju tidigare pratat om sjuackordet (septimaackordet). Ett mollsjuackord betyder bara att man spelar molltonen istället för durtonen. Du sänker helt enkelt durtonen ett halvttonsteg, och får vad som även kallas en liten ters. Mollsju-ackord är väldigt förekommande i all musik och har inte riktigt samma dystra känsla över sig som det rena moll-ackordet. Mollsjuan låter något mer reflekterande och är inte lika övertygad om sin nedstämdhet. En personlig favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar